SEM

SEM یا Search Engine Marketing به عنوان بازاریابی از طریق موتورهای جستجو شناخته می شود، به فرآیند گرفتن ترافیک از موتورهای جستجو به صورت ارگانیک (رایگان) و یا با پرداخت هزینه (مانند تبلیغات ادورز گوگل) بازاریابی از طریق موتورهای جستجو گفته می شود.

آموزش بازاریابی موتورهای جستجو به‌صورت جامع و رایگان

بازاریابی موتورهای جستجو همان سئو است؟! البته که نه!

ای کسانی که می‌گویید بازاریابی موتوهای جستجو یا SEM همان بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است! اکیداً توصیه می‌شود که این مقاله را از دست ندهید. چون قرار است کاملاً شما را با دو مفهوم از دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم. دو مفهومی که هرکدام برای خود دنیایی دارند و در عین مستقل بودن می‌توانند تکمیل‌کننده هم نیز باشند و قرار نیست این دو مورد را باهم اشتباه بگیرید. پس با یکی دیگر از مقالات یک دیجیتال مارکتر همراه شوید تا با دنیایی دیگر از بازاریابی دیجیتال یعنی بیشتر آشنا شوید.

ابتدا اجازه بدهید یک تعریفی مختصر در مورد سئو ارائه دهیم تا به‌قول‌معروف سنگ بنای کار را محکم و درست گذاشته باشیم تا بتوانید مفهوم بازاریابی سرچ را بهتر متوجه شوید.

تفاوت‌های SEM با SEO به روایت تصویر

تفاوت بین SEO و SEM این است که بهینه‌سازی موتور جستجو بخشی از بازاریابی موتور جستجو یا همان بازاریابی جستجوگر است که به‌طور گسترده‌ای شناخته شده است. هدف هر دو فرآیند افزایش دید در موتورهای جستجو است.

به عبارت بهتر نمی‌توان بین SEM و SEO تفاوت قائل شد. SEO درواقع عضوی از بخش بزرگ‌تری به نام SEM است یعنی زیرمجموعه آن است. پس درواقع هدف بازاریابی سرچ و سئو یکی است و آن بالا بردن رتبه سایت است.

تفاوت SEO و SEM

سئو چیست

سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، علم و یا صنعتی است که به وسیله آن یک سایت در کلمه یا کلماتی در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر می‌شود. این علم کمک می‌کند یک سایت به صورت ارگانیک در صدر نتایج ظاهر شود و برای ان پولی پرداخت نمی‌شود و به این وسیله ترافیک هدفمند به سمت سایت شما سرازیر می‌شود.

بازاریابی موتورهای جستجو چیست

این واژه که فارسی شده عبارت Search Engine Marketing است نوعی از تبلیغات آنلاین است که با پرداخت هزینه همراه است. بازاریابی موتور جستجو یا SEM، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای رشد تجارت شما در بازارهای فزاینده رقابت است.

بازاریابی موتورهای جستجو چگونه است؟

بگذارید کمی ملموس‌تر توضیح دهیم. وقتی شما کلمه‌ای را جستجو می‌کنید تعداد ۱۰ نتیجه به‌صورت پیش‌فرض در صفحه اول موتورهای جستجو نمایان می‌شود. تعدادی از این نتایج به صورت ارگانیک است که معمولاً در قسمت وسط است و تعدادی دیگر که در صدر نتایج و گاهی در پایین قرار می‌گیرد، حاصل همین تبلیغاتی است که به بازاریابی جستجو موسوم است.

این تبلیغات معمولاً بر مبنای کلمات کلیدی پر جستجو در موتورهای جستجو انتخاب می‌شوند. هزینه این قبیل تبلیغات وقتی است که کاربر روی این لینک‌ها کلیک کند و وارد آن شود. این دقیقه مصداق بارز پرداخت به ازا هر کلیک یا PPC (Pay Per Click) مشخص می‌شود.

بازاریابی موتورهای جستجو شامل چه بخش‌هایی است؟

در کل اگر بخواهیم توضیح دهیم این مدل بازاریابی چه بخش‌هایی را شامل می‌گردد است بهتر است این‌گونه توضیح دهیم که این مدل بازاریابی در دو یا سه مدل کلی ارائه می‌شود:

بهینه‌سازی موتور جستجوی ارگانیک (SEO)

بهینه‌سازی موتور جستجو شامل استفاده از تکنیک‌هایی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند وب‌سایت شما را در نتایج جستجوی ارگانیک پیدا و رتبه‌بندی کنند. نتایج جستجوی ارگانیک رتبه‌بندی صفحات وب است که هنگام جستجوی کلمه (کلمه کلیدی) یا عبارت خاص (عبارت کلمه کلیدی) توسط موتور جستجو بازگردانده می‌شود.

جستجوی محلی (Local search)

اگر مشاغل شما به افرادی که در منطقه شما زندگی می‌کنند یا کار می‌کنند پاسخ می‌دهد، می‌توانید از طریق شهر خود در موتورهای جستجو (به‌عنوان‌مثال گوگل) و فهرست‌ها (به‌عنوان‌مثال Yahoo) لیست شوید. این روشی را برای ساکنان منطقه فراهم می‌کند تا تجارت شما را به‌صورت آنلاین پیدا کنند، این برای هر کسب‌وکاری بسیار ایده آل است زیرا بسیاری از افراد دیگر از دفترچه تلفن استفاده نمی‌کنند و جستجوهای آنلاین جایگزین آن شده است.

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

درحالی‌که سئو رایگان است، تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک دقیقاً به همان صورت است که از نام آن مشخص است. تبلیغاتی که در یک موتور جستجو اجرا می‌کنید و هر بار که یک نفر روی آن کلیک می‌کند، هزینه آن را پرداخت می‌کنید. در تبلیغات PPC، مبلغی را که مایل هستید با هر کلیک پرداخت کنید پیشنهاد می‌دهید. به‌طورکلی، هرچه بیشتر پیشنهاد دهید، احتمالاً تبلیغ شما در نتایج موتور جستجو بالاتر خواهد بود.

سئو و بازاریابی جستجو را چطور یاد بگیریم

سئو و بازاریابی جستجو را می‌توانید با مطالعه کتاب و یا فیلم‌های آموزش موجود در سایت‌های مختلف یاد بگیرید. حتی اگر خودتان هم نمی‌خواهید بخش سئو و بازاریابی جستجو را به عهده بگیرید لازم است تا اشراف کامل بر روی روند کار داشته باشید و این مستلزم شرکت در دوره‌های آموزش و تمرین است که دوره‌های سایت X می‌تواند گزینه خوبی برای یادگیری و به کار گرفتن سئو و بازاریابی سرچ باشد.

راهکارهای بهبود بازاریابی از طریق موتور جستجو

بهبود بازاریابی SEM صرفاً به تبلیغات کلیکی (PPC) محدود نمی‌شود و از راه‌های مختلف و با استراتژی‌های اصولی می‌توان بازاریابی جستجو را بهبود بخشید:

۱_تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی پایه و اساس استراتژی‌های بازاریابی موتور جستجو هستند. قبل از انتخاب کلمات کلیدی خود، به‌عنوان بخشی از استراتژی مدیریت کلمات کلیدی خود، یک تحقیق جامع انجام دهید.

این تحقیق همچنین به شما در یافتن کلمات کلیدی منفی یا اصطلاحات جستجو که باید در مبارزات بازاریابی خود نادیده بگیرید کمک خواهد کرد.

برخی از کلمات کلیدی وجود دارد که قصد تجاری بالایی دارند و یا نشان می‌دهند که جستجوگر در تصمیم برای خرید چیزی است. نمونه‌هایی از این کلمات کلیدی عبارت‌اند از خرید، تخفیف، معامله، کوپن، ارسال رایگان و سایر موارد.

عامل مهم دیگر گروه‌بندی کلمات کلیدی و ساختار حساب است.

یک حساب به درستی ساختاریافته به ترتیب زیر شامل پنج عنصر است

کمپین‌های تبلیغاتی

گروه‌های تبلیغاتی

کلیدواژه‌ها

متن آگهی

صفحات فرود

۲_ پیوندها

لینک سازی مهم‌ترین عامل در بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو است. میزان محبوبیت وب‌سایت توسط موتورهای جستجو ازنظر تعداد پیوندهای ورودی سایت اندازه‌گیری می‌شود. در بیشتر موتورهای جستجوگر یکی از جنبه‌ها برای الگوریتم‌های رتبه‌بندی بحث محبوبیت پیوند است. پس لازم است در مورد آن استراتژی‌های ویژه‌ای داشته باشید و به کار بگیرید.

۳_ URL کوتاه شده

URL shortener یک برنامه آنلاین است که URL طولانی را به شکل فشرده تبدیل می‌کند. به دلیل زیر URL ها کوتاه می‌شوند

 

برخی از پست‌ها دارای محدودیت هستند. برای مثال توییت ها

UR کوتاه جذابیت دارد

برخی از برنامه‌های کوتاه کننده URL دارای مانیتورهای ترافیک هستند؛ یعنی می‌توانید روی تعداد کلیک‌هایی که URL کوتاه شده در طی یک دوره زمانی به دست آورده است حساب کنید.

۴_ تجزیه‌وتحلیل وب

اندازه‌گیری همیشه اولین قدم برای کنترل و درنهایت بهبود است. تهیه یک چارچوب تجزیه‌وتحلیل وب به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را متمرکز کنید. تجزیه‌وتحلیل وب به شما کمک می‌کند از تعداد ساده ترافیک گرفته تا اطلاعات بیشتر با جزئیات اندازه‌گیری کنید.

ابزارهای زیادی در دسترس است و این ابزارها می‌توانند اطلاعات مربوط به تبدیل را ارائه دهند.

 

سئو محلی در بازاریابی جستجو

SEO محلی (بهینه‌سازی موتور جستجوی محلی) مجموعه‌ای از اقدامات و استراتژی‌ها است که برای بهبود قابلیت مشاهده شما در Google و سایر موتورهای جستجو هنگامی‌که افراد نزدیک به مکان فیزیکی شما جستجو می‌کنند یا جستجو شامل مکانی خاص است، طراحی شده است.

سئو محلی برای تمامی مشاغلی که درجایی مستقر هستند و در آنجا مشتریان حضوری را ملاقات می‌کنند امری حیاتی است. فروشگاه‌های محلی سنتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مغازه‌های فروش لباس، مطب پزشکان، دندان‌پزشکان، دفاتر حقوقی، رستوران‌ها، قنادی‌ها، فروشگاه‌های عرضه میوه و سبزی مثال‌هایی از کسب‌وکارهایی هستند که نیاز به سئو محلی در بازاریابی سرچ دارند.

علاوه بر این‌ها مشاغل منطقه‌ای خدماتی مانند لوله‌کش‌ها، خدمات برق ساختمان، معماری و تعمیرات ساختمان، کارگران، قفل‌سازها و… هم واجد شرایط سئو محلی هستند و می‌توانند از ان به نحو احسن بهره‌مند شوند.

سئو محلی چه فایده‌ای دارد

همان‌طور که قبلاً گفتیم فرقی نمی‌کند که شما یک نمایشگاه ماشین در یک جای پرت داشته باشید و یا اینکه یک سوپرمارکت در یک مکان پر رفت‌وآمد داشت باشید، چیزی که اهمیت دارد این است که سئو محلی فرصت دیده شدن کسب‌وکار شما را برای جایی بیشتر از مغازه شما فراهم می‌کند.

سرمایه‌گذاری در سئو محلی باعث می‌شود که شما توسط مصرف‌کنندگان محلی شناسایی شوید. هم خود گوگل و هم خریداران ارزش مشاغل محلی را تشخیص می‌دهند. درواقع، Google مجموعه مشخصی از فاکتورهای رتبه‌بندی محلی دارد که به‌عنوان معیاری برای تعیین ارتباط یا عدم ارتباط کسب‌وکار شما ازنظر جغرافیایی با کاربری که جستجوی “نزدیک من” را انجام می‌دهد، دارد.

این بدان معناست که شما نیازی به رقابت در برابر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای به دست آوردن مشاغل محلی خود در مقابل مصرف‌کنندگان مربوطه ندارید. تحقیقات انجام شده توسط اکسس به این نتیجه رسیده است که نزدیکی برای مصرف‌کنندگان محلی بسیار مهم است، بیش از ۹۲٪ فقط ۲۰ دقیقه یا کمتر برای خرید لوازم ضروری روزانه خود سفر می‌کنند. برای هر کسب‌وکار با هراندازه، دلیل کافی برای سرمایه‌گذاری در SEO محلی است.

کلمات کلیدی برای لوکال سئو

تحقیقات کلیدواژه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای سئو محلی سایت خود انجام دهید. قبل از شروع بهینه‌سازی کسب‌وکار یا انجام این تاکتیک‌های رتبه‌بندی، باید بدانید که برای چه عباراتی می‌خواهید رتبه‌بندی کنید.

به‌عنوان‌مثال شما ممکن است یک رستوران با غذاهای گیاهی داشته باشید. باید توجه داشته باشید که مشتریان شما ممکن است کلمات و عباراتی نظیر ” غذاهای رژیم گیاهخواری” ” غذاهای گیاه سالم” ” دستور پخت یک غذای گیاهی خوشمزه” و مواردی ازاین‌دست را جستجو کنند. بنابراین شما باید از روند جستجو آگاه باشید و با آن‌ها سازگار شوید.

کلمات کلیدی در جستجوی محلی

در ابتدا اجازه بدهید بگوییم که تشخیص خود شما بهترین معیار است. هیچ‌کس جز خود شما نمی‌تواند بهترین و مناسب‌ترین کلمات کلیدی رو پیدا کند. چه چیزی می‌فروشید؟ اگر شما مصرف‌کننده بودید چگونه می‌توانستید آن را جستجو کنید؟

برای ایجاد لیست خود از کلمات کلیدی اصلی، به Google بروید، جستجوی خود را جستجو کنید و آنچه را که رقبا (مشاغل صنایع مشابه) در برچسب‌های عنوان خود قرار می‌دهند، یادداشت کنید. جستجوهایی ازاین‌دست می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید که رقبا و جستجوگران از چه عباراتی استفاده می‌کنند.

اصطلاحات خود را گسترش دهید

باید کلمات کلیدی خود را طولانی‌تر کنید. محتوای بهینه‌سازی شده برای کلمات کلیدی با دم طولانی، نرخ کلیک را تا ۱۹ درصد بیشتر از محتوای بهینه‌شده برای کلمات کلیدی کوتاه دم دریافت می‌کند.

اصلاح‌کننده‌های کلمات کلیدی (مواردی که شما به کلمه کلیدی اصلی خود اضافه می‌کنید) همچنین استراتژی کلمات کلیدی شما را متنوع‌تر می‌کند، زیرا می‌توانید از فرصت‌های جستجوی ارگانیک کمتر رقابت کنید و به مشتریان مرتبط‌تری دسترسی پیدا کنید.

چند روش برای یافتن کلمات کلیدی و یا ساختن اصطلاحات سئو با دم بلند وجود دارد:

در مرحله اول، جستجوی خود را در Google انجام دهید – ببینید رقبا از چه عباراتی استفاده می‌کنند، مشتریان چه چیزی را در نظرات و پرسش و پاسخ می‌خواهند.

ثانیه، برای تحقیقات دقیق‌تر کلمات کلیدی می‌توانید از ابزاری مانند Ahrefs برای شناسایی فرصت‌ها استفاده کنید.

به‌طور خلاصه اگر قرار باشد برای جستجوی محلی خود کلمات کلیدی تعیین کنید موارد زیر را باید انجام دهید:

_تحقیقات محلی کلمات کلیدی حول شناسایی سه قسمت از جستجوی هدف شما است: اصطلاح اصلی، اصلاح‌کننده‌های کلمه کلیدی و موقعیت مکانی شما.

_با استفاده از دانش خود در مورد جایگاه خود و نتایج جستجوی Google، اصطلاحات اصلی خود را شناسایی کنید.

_با شناسایی اصلاح‌کننده‌های کلمات کلیدی خود یا از طریق یک ابزار جستجو مانند Ahrefs یا ویژگی‌های SERP Google، کلمات کلیدی دم طولانی ایجاد کنید.

_لیست اهداف کلیدی خود را با توجه به هدف و اهمیت جستجو سازمان دهید.

 

Google برای کسب‌وکار من (Google My Business)

Google My Business (GMB) که قبلاً به‌عنوان Google Local شناخته می‌شد و برای مدتی حتی Google+ Local نمایه کسب‌وکار شما در Google بود.

 

اطلاعات از GMB کسب‌وکار شما اطلاعات را به مکان‌های مختلف، ازجمله دسته محلی و نتایج جستجوی Google Maps منتقل می‌کند، اما آشناترین ظاهر ممکن است هنگامی باشد که در بالا سمت راست (بالای تلفن همراه) از یک جستجوی مارک برای کسب‌وکار شما باشد.

وقتی پروفایل GMB به SERP کشیده می‌شود، موقعیتی که در SERP اشغال می‌کند همان چیزی است که به‌عنوان پنل دانش شناخته می‌شود.

پروفایل GMB شما می‌تواند شامل انبوهی از اطلاعات ارسالی توسط خودتان باشد، مانند خدماتی که شما ارائه می‌دهید، جزئیات تماس، شرح مشاغل، طبقه‌بندی و زمان افتتاحیه، اما مهم است که توجه داشته باشید ویژگی‌هایی مانند ویژگی‌های ذهنی GMB، GMB Q & As و نظرات Google تقریباً به‌طور کامل و در حالت ایده آل وقتی است که مشتریان تجربه رویارویی با کسب‌وکار شما را داشته باشند.

بخش عمده‌ای از SEO محلی، به روز نگه داشتن مشخصات GMB شما است، به‌طوری‌که شانس بیشتری برای حضور در دسته محلی دارد.

سایر نقشه‌ها (به جز گوگل مپ)

درست است که استفاده از گوگل مپ برای سئو محلی در بازاریابی گوگل است؛ و بیشترین تعداد کاربر ماهانه را دارد، اما جستجوی محلی چیزی بیش از گوگل است. بیایید نگاهی به برخی دیگر از برنامه‌های مهم نقشه بیندازیم.

نقشه‌های اپل (Apple Maps)

درحالی‌که گوگل قطعاً باید اولویت شما برای جستجوی محلی باشد، اپل همچنان در قالب برنامه نقشه‌های خود نقش مهمی را ایفا می‌کند. طبق آمار استاتیستا، Apple Maps ماهانه ۲۳.۳ میلیون کاربر منحصربه‌فرد دریافت می‌کند. اپل مپس مطمئناً ویژگی‌های کمتری نسبت به نقشه گوگل دارد اما از بسیاری جهات به برابری ویژگی دست یافته است.

جستجوی صوتی

لازم به یادآوری است که نتایج نقشه اپل و Safari power Siri می‌تواند نتایج مشابهی به همراه داشته باشد. همچنین لازم به یادآوری است که نتایج Apple Maps و Safari power Siri، بنابراین اگر کسی با استفاده از Siri به جستجوی صوتی بپردازد، کسب‌وکار شما را از طریق اپل تجربه خواهد کرد.

با محبوبیت دستگاه‌های هوشمند، بهینه‌سازی محتوا برای دستیارهای صوتی بیش از هر زمان دیگری اهمیت خواهد یافت.

 

بینگ

گرچه ممکن است به اندازه Google My Business قدمت نداشته باشد، اما مکان‌های بینگ بسیار مهم است و علاوه بر این به کمپین بهینه‌سازی موتور جستجوی محلی شما اختصاص دارد، به خصوص که جستجوهای Bing به الکسا و کورتانا – دو موتور جستجوی صوتی قدرتمند – کمک می‌کند.

با مشاهده این تصویر، می‌بینید که Microsoft Bing و Bing Places بی شباهت به Google Maps و GMB نیستند. درواقع، شما حتی می‌توانید لیست خود را همگام‌سازی کنید تا Bing داده‌های خود را از GMB دریافت کند.

 

استناد (Citations)

یک Citations مکانی است که اطلاعات NAP (Name, Address, Phone number) کسب‌وکار شما در کنار هم آورده شده است. به زبان ساده، NAP مخفف یک موارد یک کسب‌وکار شامل:

نام

نشانی

شماره تلفن

این سه قاچ اطلاعات به‌خودی‌خود جزئیات مهمی هستند، اما آن‌ها را باهم جمع کنید می‌تواند دلیل ورود مشتری به فروشگاه شما باشد – یا دلیل گم شدن آن، همچنین دلیل ناامیدی و دل زده شدن مشتری یا اتلاف وقت مخاطب یا بازدید از یک رقیب.

سئو محلی این همه نکته دارد؟! آیا لازم است یاد بگیریم

صد البته که بله! شما باید اشراف کامل به روند کار یک سئوکار داشته باشید که قرار است استخدام کنید. پس حتما نیاز است که دوره های X را در زمینه سئو محلی فراگرفته تا بتوانید سئو کسب و کار خود را انجام داده و یا نظارت دقیق بر روند اجرای آن داشته باشیم.

شباهت‌ها و تفاوت‌های بین SEO و SEM

هر دو SEO و SEM می‌توانند میزان بازدید و درنتیجه مشتری به وب‌سایت شما را افزایش دهند. برخی از شرکت‌ها فقط بر روی یکی از این دو استراتژی تمرکز کرده و موفقیت قابل‌اندازه‌گیری را مشاهده می‌کنند. این استراتژی‌ها غالباً اهداف مشابهی در افزایش دسترسی، بازدید و مشتریانی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، دارند. تفاوت‌ها، زمانی شروع می‌شوند که روند و هزینه هر روش را بررسی کنیم.

 

سئو، اگرچه مؤثر است، اما نسبت به استراتژی‌های SEM می‌توانند کندتر نتایج را نشان دهند. بااین‌حال، تکنیک‌های SEM اغلب بسیار گران‌ترند. هر دو روش بر روی عوامل مختلف متمرکز هستند تا عملکرد موتور جستجو را به سود وب‌سایت شما تحت تأثیر قرار دهند. بااین‌حال، هیچ‌یک از دو روش مستقیماً روی دیگری تأثیر نمی‌گذارد.

 

بسیاری از شرکت‌ها انتخاب می‌کنند که هم از بهینه‌سازی موتور جستجو و هم از بازاریابی موتور جستجو برای پوشش دادن به تمام استراتژی‌های خود استفاده کنند.seo با بهبود نتایج جستجو از طریق Google، Bing و سایر موتورهای جستجو، جنبه‌های نتایج جستجوی ارگانیک را پوشش می‌دهد SEM. بر جایگذاری افزودنی‌های برجسته متمرکز است که کاربران موتور جستجو را به بازدید از وب‌سایت شما ترغیب می‌کند. هر دو گزینه می‌توانند نتایج مثبت را با هزینه‌های مختلف بازگردانند.

 

هزینه زیادی که پشت استراتژی‌های SEM وجود دارد، یک سیستم مناقصه است که با بالاترین درآمد تبلیغات امکان دسترسی به بهترین مکان تبلیغ را می‌دهد. سپس با هر بار کلیک مشتری بر روی تبلیغ، از شرکت هزینه دریافت می‌شود. این به دلیل نتایجی که تولید می‌کند مفید است. بااین‌حال، شما هزینه سهولت دریافت کلیک را صرف‌نظر از اقدام مشتری پرداخت می‌کنید.

 

سئو به‌طورمعمول ارزان‌تر است. بااین‌حال، زمان و تلاش بیشتری لازم است. به‌اندازه SEM سریع عمل نمی‌کند. در مورد تغییر کمپین‌ها نیز تفاوت محسوسی وجود دارد. به دلیل تحقیقات بیشتر و تلاش لازم، تغییر یک کمپین SEM نسبت به یک کمپانی SEO بسیار آسان‌تر است.

 

SEM بهتر است یا SEO؟!

کدام‌یک برای تجارت شما بهتر است؟ قطعاً تا به اینجا گیج شده‌اید که خب حالا کدام‌یک برای کسب‌وکار ما بهتر است؟ از کدام‌یک باید استفاده کنیم؟ کدام‌یک می‌تواند به سود بیشتری برساند؟

خوب، هر دو مزایایی دارند. سؤال این است که وب‌سایت شما چه چیزی برای عرضه دارد. ابتدا اجازه دهید جوانب مثبت و منفی هر دو رویکرد را بررسی کنیم.

جوانب مثبت سئو

سئو مزایای زیادی دارد. بارزترین آن آگاهی از برند است. به عبارت ساده‌تر بهتر است بگوییم که مشتری شما تا شما را نشناسد از شما خرید نخواهد کرد. همچنین به تقویت برند شما کمک می‌کند. این به این دلیل است که اگر در استفاده از SEO خود برای ایجاد محتوای با کیفیت زیرک باشید، می‌توانید هم از گوگل و هم از مشتریان بالقوه پاداش بگیرید

جوانب منفی سئو

بااین‌حال، بیش‌ازحد هیجان‌زده نشوید و تصور نکنید که SEO همیشه از SEM بهتر است. بزرگ‌ترین عیب سئو این است که شما به دلیل اعتبار خود از مشتری‌ها و گوگل پاداش می‌گیرید. هرچه تعداد کلیک‌ها بر روی سایت شما بیشتر باشد به معنای بالاتر بودن است. این یک چیز عالی است تا زمانی که به یاد بیاورید که ساخت این نوع پایگاه معتبر ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

این واقعیت نیز وجود دارد که موتورهای جستجو به‌طور مکرر الگوریتم‌های خود را به روز می‌کنند که می‌تواند قوانین SEO را تغییر دهد و عوامل کلی جدیدی را ایجاد کند؛ و اگر استراتژی‌های سئو شما قدیمی باشد ممکن است کار دستتان بدهد و توسط الگوریتم‌های جدید گوگل جریمه شوید.

 

جوانب مثبت SEM

چه زمانی SEM نسبت به SEO برنده میدان رقابت است؟ زمانی که بحث زمان مطرح باشد. عنصر زمان برای برخی از کسب‌وکارها چنان مهم است که ترجیح می‌دهند هزینه پرداخت کنند تا دیده شوند.

ازآنجاکه SEM بازاریابی هدفمند است، شما می‌توانید نتایج کمپین خود را خیلی سریع‌تر از تلاش‌های هم‌زمان SEO خود مشاهده می‌کنید.

همچنین اندازه‌گیری بازگشت سرمایه برای SEM بسیار آسان‌تر است.

و یک نکته جالب آن‌که اگر موتورهای جستجو الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی کنند،SEM هیچ‌وقت منسوخ نمی‌شود. زیرا به همان روش‌های استاندارد عملیاتی، اعمال می‌شوند.

 

جوانب منفی SEM

حالا چه زمانی است که SEO نسبت به SEM برنده می‌شود؟ زمانی که بحث اعتماد مطرح باشد. به این فکر کنید که چند بار در نتایج جستجو مستقیماً از کنار تبلیغات پیمایش کرده‌اید. به‌عنوان سؤال در بحث اعتماد به SEO در مقابل SEM، SEO معمولاً برنده می‌شود.

تبلیغات کلیکی می‌توانند در کمپین‌های سئو گاهی بسیار گران تمام شوند. بنابراین در اینجا فاکتور هزینه، بسیار مهم است.

 

ابزارهای بازاریابی SEM

قطعاً شما برای موفقیت کمپین‌های بازاریابی جستجو خود نیاز به ابزارها دارید. شما به یک استراتژی پشت برنامه‌های بازاریابی خود نیاز دارید و بهترین راه برای ایجاد کمپین‌های هوشمند SEM استفاده از ابزارهای مناسب است.

Keywordtool.Io

Keywordtool io یکی از مفیدترین ابزارهای تحقیق در مورد کلمات کلیدی است که نمونه بسیار خوبی برای Google’s Keyword Planner است. مزایای این کار این است که این ابزار کلمه کلیدی پایه شما را می‌گیرد و چندین متن مختلف از کلمات و عبارات کلمات کلیدی را به شما اضافه می‌کند و بنابراین کلمات کلیدی بیشتری را برای هدف قرار می‌دهد. علاوه بر این، به Google، Bing، YouTube، Amazon و App Store متصل است تا بتوانید تحقیقات خود را از طریق چندین کانال / سیستم‌عامل و نه فقط شبکه جستجوی Google تقسیم‌بندی کنید.

نسخه رایگان این ابزار به شما امکان می‌دهد برای هر واژه جستجو حداکثر ۷۵۰ کلمه کلیدی طولانی و پیشنهادات کلمات کلیدی را ایجاد کنید. گرچه این نسخه رایگان بسیار مفید است، آن‌ها همچنین دسترسی API را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد هزاران تنوع کلمات کلیدی را با استفاده از اسکریپت‌های ساده، Google Spreadsheets یا Excel ایجاد کنید.

 

Google Data Studio

Googles ’Data Studio ابزاری برای نمایش رایگان داده است که به شما امکان می‌دهد چندین داشبورد و گزارش را به راحتی ایجاد کنید. به شما امکان می‌دهد به چندین منبع Google متصل شوید (مانند Google Analytics، Google Sheets، AdWords، YouTube) می‌توانید این گزارشات را با دیگران به اشتراک بگذارید که بسته به نحوه پیکربندی آن‌ها می‌توانند آن‌ها را مشاهده یا ویرایش کنند، درست مانند نحوه انجام این کار با Google Docs.

سفارشی‌سازی Data Studio چیزی است که بیشتر از همه مورد توجه است. به راحتی می‌توانید داده‌ها را وارد کنید و برای چندین معیار مختلف فیلتر کنید. این برای مدیران که در چندین نقطه داده گزارش می‌دهند بسیار مفید است. درحالی‌که ابزارهای قدرتمند دیگری نیز برای تجسم داده وجود دارد، استفاده از Data Studio برای تهیه گزارش آسان‌تر است.

 

SEMRush

این پلتفرم ابزار تحقیق رقابتی همه در یک شما است. تحقیقات کلمات کلیدی، حسابرسی بک لینک رقبا، ردیابی رتبه کلمات کلیدی، ممیزی سایت، تجزیه‌وتحلیل ترافیک و معیارهای صفحه، تنها برخی از کارهایی است که می‌توانید با SEMRush انجام دهید. به شما امکان می‌دهد تمام کلمات کلیدی دم بلند را که هر وب‌سایت موجود در اینترنت برای آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند، پیدا کنید. این ابزار می‌تواند برای مدیران سئو و وبلاگ نویسان بسیار تأثیرگذار باشد زیرا لیست کلمات کلیدی را که رقبای شما در آن رتبه‌بندی می‌کنند و ترافیک ارگانیک بالقوه‌ای را که می‌توانید با نوشتن مطالب روی آن کلمه کلیدی خاص به دست آورید، به شما نشان می‌دهد.

همچنین می‌توانید جزئیات آماری بیشتری در مورد کلمات کلیدی خاص و کلمات کلیدی مرتبط پیدا کنید که می‌توانید برای آن‌ها رتبه‌بندی کنید. بااین‌وجود یک چیزی در این ابزار کم است و آن ادغام با Google Analytics و Google AdWords است بنابراین شما نمی‌توانید داده‌های کلمه کلیدی واقعی را از حساب‌های خود مشاهده کنید.

Google Trends

Google Trends از سال ۲۰۰۸ شروع به کار کرده است، زمانی که به عنوان Insights for Search شناخته می‌شد اما در سال ۲۰۱۵ با طراحی مجدد آن محبوبیت زیادی پیدا کرد. این ابزار به کاربران امکان می‌دهد تا حجم جستجو را برای یک اصطلاح خاص در یک منطقه جغرافیایی، زبان یا بازه زمانی ردیابی کنند.

این ابزار به یک کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا تشخیص دهد چه نوع جستجوهایی پرطرفدار هستند و کدام‌یک محبوبیت کمتری دارند. برای تولید لید و تجارت الکترونیکی این می‌تواند بسیار قدرتمند باشد، زیرا می‌توانید ازنظر جغرافیایی برای محصول / خدمات خاص خود دسته‌بندی شوید.

به‌عنوان‌مثال، اگر یک رستوران محلی هستید، ممکن است بخواهید بدانید که محبوب‌ترین جستجوها در مورد غذا و نوشیدنی در منطقه شما چیست و به شما کمک می‌کند ایده‌هایی برای محصولات، خدمات یا محتوای وب جدید ارائه دهید. شرکت‌ها از هر نوع و اندازه‌ای از این داده‌ها استفاده می‌کنند تا به آن‌ها در تصمیم‌گیری عملی تجاری کمک کند.

 

SimilarWeb

یک پلت فرم هوشمند بازاریابی دیجیتال است که تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را در وب‌سایت‌های دسک تاپ، وب‌سایت‌های تلفن همراه و برنامه‌های تلفن همراه ارائه می‌دهد. پیش‌نمایش این ابزار یک مرور سریع از دسترسی، رتبه‌بندی و میزان تعامل کاربر با یک سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

درحالی‌که چندین ویژگی را با SEMRush و سایر ابزارها به اشتراک می‌گذارد، چند ویژگی اصلی وجود دارد که می‌تواند برای بازاریابان دیجیتال بسیار مفید باشد. این امکان را به شما می‌دهد تا انواع ترافیک وب‌سایت، ترافیک ارجاع و همچنین آنالیزهای مربوط به رقبا را انجام دهید.

بخش علاقه‌مندی‌های مخاطبان در این پلت فرم به شما تفکیک علاقه مخاطبان را برای هر سایت خاصی نیز می‌دهد. این همچنین به‌عنوان یک ابزار جستجوی تیم فروش عمل می‌کند، زیرا آن‌ها می‌توانند به راحتی و بدون آموزش، نمای کلی از حضور مخاطبان آنلاین یک مارک کسب کنند.

Google Alerts

Google Alerts یک سیستم رایگان است که به شما امکان می‌دهد روند، اطلاعات و ذکر یک کلمه کلیدی خاص را تحت نظر داشته باشید. می‌توانید Google Alerts را برای نظارت بر اخبار، وبلاگ‌ها، ویدیوها، بحث‌ها و کتاب‌ها تنظیم کنید. همچنین می‌توانید یک هشدار داده شده را به یک منطقه جغرافیایی خاص فیلتر کنید.

در یک چش انداز تجاری در حال تغییر، داشتن نبض خوبی از برند، محصولات، خدمات و نوع تجارت شما یک کلید مهم است. نکته اصلی در اینجا مدیریت برند است و شما می‌توانید از این داده‌ها در استراتژی بازاریابی و تبلیغات خود استفاده کنید.

 

هزینه‌های بازاریابی موتورهای جستجو

هر استراتژی تبلیغی متفاوت است، به همین دلیل قیمت بازاریابی موتور جستجو به‌طور گسترده‌ای متفاوت است. بااین‌وجود تحقیقات و مطالعات صنعت نشان می‌دهد که اکثر SMB ها ماهانه ۹۰۰۰ تا ۱۰ هزار دلار برای خدمات و کمپین‌های SEM سرمایه‌گذاری می‌کنند.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این نوشتار نگاهی جامع به موضوع بازاریابی موتور جستجو، شباهت و تفاوت آن با سئو و نقاط ضعف و قوت آن اشاره کردیم. عبارت بازاریابی سرچ، عبارتی است که طیف وسیعی از خدمات و امکانات ازجمله سئو را شامل می‌شود ولی هرکدام دارای مزایا و معایب خود هستند.

اگر بتوان مزیت سئو را نسبت به بازاریابی جستجو در یکی دو کلمه خلاصه کرد می‌توان به فاکتورهای اعتبار و بدون هزینه بودن آن اشاره کرد؛ و اگر بخواهیم مزیت بازاریابی سرچ را نسبت به سئو اشاره کنیم، می‌توان به فاکتور زمان اشاره کرد.